Just another WordPress.com site like the others

Attera totus sanctus

En sak som irritera mig är religion. Det finns inget gott som religion medför bara oenighet, krig och ond bråd död.

George W. Bush sa vid ett flertal tillfällen att ”Vi strider i guds namn.” Vad fan är det för skitsnack? Inte fan står det i bibeln att människan ska hedra gud genom krig. Det är bara en av alla undanflyckter för att komma åt olja, i slutändan är det striderna handlar om, makt, kontroll och pengar.

Det finns inget heligt med krig och allt det skapar är förtvivlan och smärta.
Detta gäller givetvis inte bara Kristendomen utan likaså Islam, judendomen, hinduismen, buddhismen osv. Jag har svårt att tänka mig att några av religionens heliga skrifter förespråkar vold och ond bråd död.

Jag är absolut inte troende och helt ärligt kan jag inte ens tänka mig att bli det för att jag anser att alla ”heliga skrifter” är påhittat av människan i en tid av oro och förtvivlan för att finna hopp och något att tro på.

Men! Men jag ska tillägga att jag däremot respekterar alla människors tro, lika väl som jag vill att mina medmänniskor ska respektera att jag inte tror på någon gud. Men att man använder gud i någon form som en ursäkt för att kriga är lågt, till och med jag är så påläst att jag inte finner det troligt att det är det så dom heliga skrifterna ska tolkas.

Samma sak med kvinnor, det är ju helt befängt att kvinnor ska behandlas olika gentemot mannen pga hur någon eller några tolkar en text.

Så egentligen är det inget fel på religioner eller skrifterna som hör till utan det är människa för det är vi som har valt att tolka texterna, i koranen t.ex står det inget om krig tvärt om islam är en väldigt fredlig religion men tack vare grova ”feltolkningar” har religionen svärtats ner, än en gång allt detta tack vare människan.

Vilka slutsatser kan jag då dra? Jo religion är rätt ok men däremot finner jag stora fel och brister och oss människor.

Kommentera

