Just another WordPress.com site like the others

Att jobba som personlig asse

Så, jag tänkte berätta om jobbet som personlig asse. Jag har jobbat som assistent i ca 2 år och trivs oerhört bra med mitt jobb. Det är ett ganska fritt jobb med många olika arbetsuppgifter och arbetstider.

Att jobba som assistent har givit mig så otroligt mkt, både erfarenheter men också ett kontaktnät rent arbetsmässigt vilket har gjort att jag har kunnat växa och utvecklas som person vilket för mig är väldigt viktigt för att jag ska kunna röra mig framåt och inte bakåt.

Som personlig assistent får man verkligen inblick i hur människor med funktionshinder blir behandlade i samhället vilket man som ”vanlig” människa förbiser och inte tänker på och det är ganska skrämmande hur obildade många är och vilken syn dom har på funktionshinder.

Framför allt möter en funktionshindrad person väldigt ofta motgångar när det gäller att söka jobb och det är inte många företagare/arbetsgivare som gärna anställer en funtionshindrad person även om denne besitter enorm kompetens inom yrket och detta beror ofta på att arbetsgivaren ser bara problem ”Å nej en rullstoll, nu måste vi anpassa och det kostar penga.”

Men det arbetsgivarna inte verkar förstå är att det finns något som kallas anpassningsstöd och som är ett bidrag som arbetsgivare kan få beviljat för att handikappanpassa toaletter, ingångar osv och detta är helt gratis.

En annan sak som ganska irriterande är försäkringskassan. Dom gör livet surt för oss friska, då kan ni ju fundera på hur dom behandlar en funktionshindrad person.

till sist men inte minst, bajsa i motvind.

Kommentera

