Just another WordPress.com site like the others

Väder med potentiellt dödlig utgång, trötthet och irriterande tiggare på tåget…

Denna morgon var inte kul alls, vaknade och kände mig inte alls 100% var trött som ett as och var öm i hela kroppen och hade en känsla av feber och yrsel men en krigare som man är var det bara att ta sig i kragen och släpa sig upp. Jag har märkt att åka tåg när man känner sig krasslig är ingen barnlek, folk pratar för högt och allt luktar mkt starkare och för att inte tala om den skakiga resan.

Jag har kommit på att tiggare är enormt irriterande! Inte alla men i Sthlm finns 3 typer av tiggare, det finns dom som är ”riktiga” tiggare dvs dom som faktiskt inte har någonstans att bo och som tvingas sjunka under sin värdighet och tigga pengar. Sen finns det dom där falska tiggarna som kan delas in i 2 typer, det finns dom som systematiskt är utplacerade runt om i city sittandes på en kudde med en kopp/mugg i handen och helt knäpptysta förväntar sig att folk ska lämna en peng sen finns det dom som tigger pengar genom att gå runt på tunnelbana och pendeltåg och lämna små lappar på sätena där det står något i stil med att ”hej jag är en fattig man som inte har några pengar. Jag har 2 små barn som lider av leukemi och behöver hjälp med behandling. Gud vare med er osv”.

Det är dom 2 sistnämnda som irriterar och stör mig. När 10 personer sitter systematiskt utplacerade, ser likadana ut och beter sig på likadant sätt är det något som e knas, det är ju uppenbart att dessa människor inte är genuina tiggare utan ingår i ”tiggarliga” som oppererar i hela city och samma sak gäller dom som tigger pengar på tågen hade dom varit lite mer pålästa hade dom insett att vi i Sverige har gratis sjukvård ända upp till 18 års ålder inte minst för små barn, det finns bara några ord som beskriver dessa 2 typer av tiggare EN STOR BLUFF!

Dom förstnämnda däremot kan jag känna med, jag vet själv hur det är att vara i en utsatt situvation där man tvingas leva under sin standard och då man tvingas svälja stoltheten och det är ingen härlig känsla men vad ska man göra i vissa lägen?

Anledningen till att jag tar upp det här med tiggare är att just en ”Lapp-tiggare” befann sig på tåget i morse när jag åkte till jobbet.

När jag väl klev av tåget och tog ett steg ut på perongen möttes jag av en ojämn bana av halvsmällt is, än en gång en dödsfälla av gigantiska mått. Nåväl jag tog mig sakta men säkert förbi denna isbana och kom ner på ”fast mark” nämligen en asfaltsplan på ca 4×4 meter sen började helvetet igen men denna gång i form av väldens största slush, ni vet dom där färgglada isdryckerna man kan köpa eller kunde köpa i vissa kiosker, så där klampar jag omkring i ett jättehav av brun/grå färgad slush och undrar ”när ska detta helvete gå över?”

Kommentera

